راهنمای جامع استفاده از کرم افیدرم

Picture of شبنم فریدفر

شبنم فریدفر

داروساز کازمتیک | دانشگاه تهران
راهنمای جامع استفاده از کرم افیدرم
آنچه در این مقاله میخوانیم :

ما در اینجا یک راهنمای جامع استفاده از کرم افیدرم را ارائه میکنیم همانند آن چیزی که برای کرم کترل نوشتیم شما میتوانید اینجا یاد خواهید گرفت که این کرم چیست و چگونه از کرم افیدرم استفاده کنیم. در دوره استفاده از این کرم یک سری احتیاطات لازم است که اینجا با ان آشنا می شوید و میتوانید با ایمنی بیشتری پیش بروید و نتیجه بهتری کسب کنید. این راهنما بر اساس بروشور رسمی کمپانی بایول برای این محصول تدوین و به زبان فارسی منتشر شده است. برای به دست آوردن بهترین نتایج درمان با ترتینوئین موضعی، استفاده صحیح از آن ضروری است پس ما در اینجا قصد داریم راهنمای جامع استفاده از کرم کترل را برای کسانی که تحت درمان با این کرم هستند ارائه کنیم.

برای نحوه استفاده یا به دستورات پزشک متخصص خود پایبند باشید یا دستور العمل زیر را دنبال کنید. اگر از افیدرم به درستی استفاده کنید شما نتایج مطلوبی پس از هفته دوازدهم مشاهده خواهید کرد لذا صبور و منظم باشید و بدون مشورت درمان را شروع و یا متوقف نکنید. در صورتی که نیاز به مشورت دارید حتما در چت سایت با ما مشورت کنید. برای بدست آوردن نتیجه مطلوب نیاز است که شما واکنش های طبیعی که نشانه شروع درمان است را بدانید.

کرم افیدرم بایول چیست؟

کرم افیدرم بایول یک کرم  حاوی 0.05% ترتینوئین است. ترتینوئین یا رتینوئیک اسید فعال ترین فرم رتینول است که مستقیم توسط پوست استفاده میشود و آخرین خط درمان موضعی برای آکنه است و حکم بمب اتم را دارد. کرم افیدرم برخلاف کرم کترل برای دو موضوع دیگر کاربرد دارد که یک از انها درمان اختلالات کراتینیزاسیون یا شاخی شدن پوست است که در این حالت پوست به امولینت ها مقاوم میشود و فرد هر کرم و یا محصول مرطوب کننده ای میزند جذب پوست نمیشود. کاربرد دیگر افیدرم در درمان زگیل های مسطح یا Flat Warts  است.

نحوه استفاده از کرم افیدرم برای درمان آکنه

ابتدا با شوینده ملایم پوست خود را شستشو دهید و بعد اجازه دهید یک ربع پوست کامل نم خود را از دست بدهد و خشک شود سپس به اندازه یک نخود از کرم را به کل ناحیه درگیر آکنه بزنید دقت کنید بهتر است به کل صورت زده شود و استفاده نقطه ای میتواند تحریک کننده باشد. پس از جذب کرم افیدرم میتوانید پس از یک دقیقه روی آن یک مرطوب کننده مناسب بزنید. دقت کنید مرطوب کننده های ژل و یا واتر ژل برای روی این کرم بسیار سبک است و ما توصیه نمیکنیم.

پس از مرطوب کننده نیاز نیست شما تا فردا صبح محصول دیکری روی پوست بزنید و نباید پوست را بشورید. دوز استفاده از کرم به صورت عمومی یک بار در شب است و فرکانس استفاده از آن برای کاربرد های مختلف متناسب با واکنش های به دست آمده در روزهای اولیه میتواند توسط متخصص پوست و داروساز شما تنظیم شود. در صورت تحریک قابل توجه برنامه استفاده را به یک روز درمیان تغییر دهید.

در صورت عدم مشاهده هر گونه واکنش پوست میتوان دفعات استفاده را به روزی دو بار افزایش داد و این حالت باید توسط متخصص پوست نظارت شود و لطفا شخصا هیچ وقت دفعات استفاده در روز را به دو بار افزایش ندهید. از پایان هفته دوم تا پایان درمان که هفته های دوازدهم تا چهاردهم است دفعات مصرف یک بار در روز و در صورت تحریک مداوم قابل تحمل، یک روز درمیان میتواند باشد.

برای تنظیم دوز و به حداقل رساندن تحریک اولیه بهتر است که مرتب مورد بررسی قرار بگیرید و به ماهیت تاخیر بهبود تا ماه سوم و حصول نتیجه بهینه آگاهی داشته باشید. معمولا در هفته ششم شما نتایج را مشاهده میکنید و این نتایج در هفته 12 الی 14 در بهترین حالت ممکن است. پس از این تاریخ اگر تمام عناصر آکنه از بین رفت میتوان از همین کرم افیدرم 2 یا 3 بار در هفته برای درمان نگهدارنده استفاده کرد و یا از سایر رتینوئیدها کمک گرفت.

روند استفاده یا فرکانس استفاده میتواند توسط شما با توجه به میزان تحریکی که حس میکنید تنظیم شود اما باید بخاطر داشته باشید فقط اریتم خفیف (قرمزی)، پوست پوسته شدن متوسط و احساس سوزش خفیف قابل قبول است و موارد تحریک دیگر که شدید و قابل تحمل نیست را باید به پزشک خود گزارش دهید و مصرف را قطع کنید.

هشدارها و اقدامات احتیاطی برای استفاده

با توجه به پدیده های عدم تحمل احتمالی مانند بروز اگزما بر روی سطح پوست، تست کردن این کرم روی پوست در ابتدای مصرف میتواند اقدامی مطلوب باشد. اگر پوست شما واکنشی از نوع حساسیت و یا تحریک شدید از خود نشان داد باید درمان را برای مدت محدود و یا حتی دائم قطع کرد. در صورت استفاده تصادفی روی غشاهای مخاطی مانند چشم، دهان، سوراخ های بینی و یا زخم باز باید موضع را با آب ولرم کاملا شستشو دهید.

با توجه به ماهیت تحریک کنندگی پماد های ترتینوئین موضعی شما باید از شوینده های خشن، تحریک کننده، خشک کننده و مواد قابض مانند محصولات الکلی و معطر خودداری کنید. شما باید در کل طول دوره درمان و حتی چند هفته بعد از پایان دوره به صورت جدی از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب و لامپ های فرابنش که باعث تحریک اضافی و حتی لک شدن پوست میشوند اجتناب کنید.

شما با استفاده از کلاه لبه دار و استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب میتوانید سرعت بهبودی پوست خود را در طول دوره درمان تسریع و تنظیم کنید. در صورتی که یک روز تصادفی قرار است جلو نور آفتاب باشید از مصرف کرم افیدرم در شب قبل و بعد آن خودداری کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی شدید باید صبر کنید تا کامل بر طرف شود و دوباره درمان را شروع کنید.

این دارو حاوی یک الکل چرب بنام ستئاستئاریل الکل است و ممکن است باعث واکنش پوستی مانند اگزما شود لذا این کرم برای افراد دارای اگزما توصیه نمیشود. همچنین این دارو حاوی روغن بادام زمینی است و ممکن است بعضی افراد به آن حساس باشند و دچار کهیر یا شوک آنافیلاکتیک شوند که نیاز به مراجعه به اورژانس دارد.

این دارو حاوی 20 میلی گرم پروپیلن گلایکول در هر گرم است است و ممکن است پوست بعضی افراد را تحریک کند. همچنین حاوی هیدروکسی تولوئن بوتیله شده است که میتواند در بعضی افراد واکنش پوستی موضعی ایجاد کند به طور مثال اگزما، سوزش چشم و غشای مخاطی مانند دهان و سوراخ بینی.

سوالات متداول کرم افیدرم بایول

Frequently Asked Questions

دکتر شبنم

دکتر شبنم فریدفر

کازمتیک فارماسیت ؛ دکتر داروساز فارغ التحصیل دانشگاه تهران ؛ پاسخگوی سوالات شما

کرم effederm برای چیست؟

کرم افیدرم یک پماد حاوی ترتینوئین است که برای درمان آکنه متوسط تا شدید بویژه آکنه احتباسی (زیر پوستی)، درمان اختلالات شاخی شدن پوست و درمان زگیل های مسطح استفاده میشود. این کرم همانند کترل دارای پتانسیل تحریک بالایی است و برای درمان آکنه مانند بمب اتم است و باید صحیح استفاده شود.

فرق دیفرین با افیدرم چیست؟

آداپالن با نام تجاری دیفرین و ترتینوئین با نام های تجاری افیدرم و کترل  هر دو برای درمان آکنه استفاده میشوند. کترل و افیدرم در درمان آکنه بویژه آکنه های زیر پوستی و اختلال کراتینیزاسیون قدرتمند تر و سریع الاثر تر هستند. ترتینوئین در بهبود نشانه های پیر پوستی از آداپالن موثر تر است.  آداپالن ملایم تر است و تحریک کمتری ایجاد میکند، در مقابل نور پایداری بهتری دارد، افراد از 12 سال به بالا میتواند استفاده کنند و اینکه دیفرین تاییده درمان آکنه از FDA دارد. اما ترتینوئین پتانسیل تحریک بالا دارد و معمولا براحتی تجویز و توصیه نمیشود و محدودیت های سنی دارد ولی در کل بخصوص روی جوش های زیر پوستی میتواند موفق تر باشد.  مطالعات نشان داده هر سه محصول به یک میزان در درمان آکنه موثر هستند.

چقدر کرم افیدرم باید بزنیم؟

بیشتر از حجم یک نخود برای کل صورت استفاده نکنید چون ممکن است به شدت پوست شما تحریک شود. کرم را نزدیک به چشم ها، سوراخ های بینی و لب ها نزنید. این کرم نباید وارد چشم و غشاهای مخاطی بینی و دهان شود. 

 

چرا پس از زدن افیدرم باید دست ها را بشوریم؟

به دو دلیل توصیه میشه این کار را انجام دهید. اول اینکه پوست دستان شما نازک است و ممکن است دچار پوسته ریزی شود و دوم اینکه ممکن است دست خود را به چشم، دهان و بینی خود بزنید و دچار تحریک های ناخوشایندی شوید.

کرم افیدرم چند ساعت باید روی پوست بماند؟

کرم افیدرم از زمانی که روی پوست میزنید و یک الی سه دقیقه بعد آن مرطوب کننده می زنید دیگر قرار نیست که شسته شود و تا صبح روی پوست خواهد ماند. فردا صبح میتوانید پوست صورت و یا بدن خود را با شوینده ملایم شستشو دهید.

چقدر کرم افیدرم باید بزنیم؟

بیشتر از حجم یک نخود برای کل صورت استفاده نکنید چون ممکن است به شدت پوست شما تحریک شود. کرم را نزدیک به چشم ها، سوراخ های بینی و لب ها نزنید. این کرم نباید وارد چشم و غشاهای مخاطی بینی و دهان شود. 

 

کرم افیدرم را به دور چشم بزنیم؟

نه به هیچ عنوان کترل و افیدرم را به دور چشم و لب ها و نزدیک سوراخ های بینی نزنید. در صورت استعمال تصادفی روی غشاهای مخاطی، چشم ها، دهان، سوراخ های بینی یا روی زخم باز، با احتیاط با آب ولرم شستشو دهید. 

اگر یک شب فراموش کنیم چی؟

اگر یک نوبت زدن کرم افیدرم را فراموش کردید، نیاز نیست در طول روز آن را بزنید و بهتر است دوز فراموش شده را رها کنید و طبق برنامه معمول خود به روال استفاده شبانه خود بازگردید و دوزها را هم دو برابر نکنید.

کرم افیدرم را در یخچال نگهداری کنیم؟

کرم را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. کرم نباید در یخچال باشد و نباید در دمای پایین و نزدیک یخ زدگی قرار بگیرد.

اگر پوست دچار حساسیت شد چکار کنیم؟

در صورت بروز واکنش از نوع حساسیت یا تحریک شدید، درمان باید به طور موقت یا حتی برای همیشه قطع شود و با پزشک خود مشورت کنید. اما واکنش های خفیف و قابل تحمل را نباید منجر به قطع خود سرانه دارو شود.

کرم افیدرم با چه کرم هایی تداخل دارد؟

درست مانند کرم کترل شما در نوبت شب که قرار است افیدرم استفاده کنید بجز مرطوب کننده و آبرسان (منظور از آبرسان سرم هیالورونیک اسید به صورت اختیاری است) نیازی نیست و نباید چیز دیگری استفاده کنید. تمام محصولات ضد پیری و ضد جوش و … که دارید باید به نوبت روز منتقل شوند. برای استفاده از محصولات پس از تهیه روی ما برای راهنمایی نحوه استفاده صحیح میتوانید حساب کنید.

اگر سوالی دارید حتما در پایین همین راهنما برای ما بنویسید. من دکتر شبنم فریدفر به سوالات شما در پایین مقالات سریعا پاسخ خواهم داد. 

4.7/5 - (41 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای جامع استفاده از کرم افیدرم»

  1. سلام خانم دکتر من دو روزه مزونیدلینگ انجام دادم صورتم قرمزو قهوه ایه و وقتی میشورم و بمن گفتن در روز یکبار بشورم وهر 4ساعت کرم سیکازوم بزنم و وقتی که کرم رو میزنم احساس سوزش دارم کمی بعد رفع میشه ایا اشکالی نداره و برای صورتم مفید هست؟

    1. سلام سیما جان کمی سوزش طبیعی است و اگر رفع میشه پس نشانه خوبی است و تحمل کنید اوضاع درست میشود. در طول روز اگر خواستی صورت رو برای بار دوم بشوری بجای شوینده از میسلار استفاده کن مثلا صبح میسلار بزن و شب شوینده. با تشکر

به این مقالات هم نگاهی بیاندازید!