نقد و بررسی مکمل هیربیاند افترایو

Picture of شبنم فریدفر

شبنم فریدفر

داروساز کازمتیک | دانشگاه تهران
نقد و بررسی مکمل هیربیاند افترایو
آنچه در این مقاله میخوانیم :

در دو دهه اخیر میلادی گرایش مبتلایان به ریزش مو با انگیزه های قابل درک به سمت درمان های طبیعی شامل مکمل های نوتریکازمتیک و تونیک های موضعی تقویت مو بسیار آمار بالایی داشته است. ما در این سایت در مورد بهترین تونیک های مو صحبت کرده ایم و حال به ترتیب قصد داریم در مورد مکمل های رده بالا صحبت کنیم که در اینجا به نقد و بررسی مکمل هیربیاند افترایو که از بهترین ها است می پردازیم. لازم است تاکید کنم درمان و کنترل ریزش مو به طور کلی نیازمند رسیدگی طولانی مدت و گاها همیشگی است که عموما برای بهبود کمبود های تغذیه ای و یا بهبود بیماریهای دخیل در ریزش مو است. اما داستان پشت پرده این است که از نظر دارویی متخصصان تنها دو دارو برای بهبود آلوپسی آندروژنیک و رشد مجدد در دست دارند که دارای تاییده سازمان غذا و دارو برای تجویز است و این داروهای مجاز برای درمان آلوپسی آندروژنیک ماینوکسیدیل موضعی و فیناستراید خوراکی هستند.

چرا کسی ماینوکسیدیل و فیناستراید دوست ندارد؟

اما موضوع مورد بحث در مورد ماینوکسیدیل برای مصرف کننده ها نگرانی ها در مورد بروز عوارض جانبی همچون هیپرتریکوزیس صورت و همچنین درماتیت تماسی در درصد کمی از زنان مطرح است و در مورد فیناستراید سیستمیک نیز عوارض جانبی زیادی از جمله اختلال عملکرد جنسی، اختلال خلق و خو و سندرم پس از فیناستراید همراه با افسردگی مرتبط با آن مطرح میشود. با استناد به اینکه برای کنترل و معکوس نمودن روند آلوپسی فرد بیمار باید طولانی مدت و برای تقریبا تمام عمر از این داروها استفاده کند لذا از نظر روانی و اخلاقی این موضوع با نیم نگاهی به عوارض جانبی این داروها کمی غیر قابل پذیرش برای بیمار و حتی متخصصین است. پس بکارگیری درمان های ایمن همچون فیتوکیمیکال ها یعنی مواد موثره گیاهی و عصاره ها چه به صورت موضعی و چه به صورت خوراکی با اقبال عمومی روبرو است چون این مواد هم در استفاده دراز مدت ایمن هستند هم نیازی هم به تایید سازمان غذا و دارو ندارند.

معرفی مکمل هیربیاند افترایو

مکمل هیربیاند شاخص ترین مکمل نوتریکازمتیک شرکت افترایو امریکا است که دارای یک فرمولاسیون حرفه ای با مواد اولیه مرغوب امریکایی است که تامین کننده تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز سلامت مو برای جلوگیری از پیری مو و کمک به رشد مو سالم است. این مکمل برای بزرگسالان تولید و طراحی شده است پس برای زیر 18 سال نباید استفاده شود.

این مکمل دارای بسته بندی قوطی پلاستیکی و هر قوطی شامل 60 عدد قرص برای استفاده 30 روز است. اخطار آلرژی برای این مکمل این است که حاوی سویا است پس اگر شما به سویا آلرژی دارید و یا به طور کلی جزو کسانی هستید که منع مصرف سویا و محصولات حاوی سویا دارید بهتر است از این مکمل استفاده نکنید. معمولا زنان باردار نیز برای مصرف محصولات غذایی حاوی سویا منع دارند. مکمل هیربیاند از نگهدارنده استفاده نکرده است پس بهتر است در جای خشک و خنک نگهداری شود. این مکمل فاقد طعم دهنده و رنگ مصنوعی و کاملا دارای ترکیبات غیر تراریخته است. به زبان ساده تر این فرمول کاملا بر پایه ترکیبات گیاهی ارگانیک و کمپلکس های آنتی اکسیدانی است.

مکمل هیربیاند

مکمل هیربیاند چه ویتامین هایی را تامین میکند؟

هر دو عدد قرص هیربیاند تامین کننده 3 هزار میکروگرم ویتامین آ است که در میان رقبا کاملا بی رقیب است. ویتامین سی که تامین میکند 250 میلیگرم به ازای دو عدد قرص است که نسبت به رقبا 5 تا 10 برابر بیشتر است. ویتامین های گروه ب که در مجامع علمی هشت عدد در نظر گرفته میشود، اما اگر ما بخواهیم برای درک بهتر ویتامین های گروه ب را به صورت غیر رسمی 12 گانه در نظر بگیریم شاید بهتر بتوانیم میزان دوز تامین شده توسط این مکمل را ملموس تر توصیف و اعلام کنیم. ئر سیستم غیر رسمی ما ویتامین های ب 4 و ب 8 و ب 10 را به ترتیب کولین، اینوزیتول و پابا در نظر میگیریم.

مکمل هیربیاند افترایو مجموعا چیزی حدود 905 میلیگرم از 11 ویتامین از گروه ب را تامین میکند اما اون ویتامین دوازدهم که تامین نمی شود خود ویتامین ب 12 است به زبان ساده تر هیربیاند ب 12 ندارد البته این موضوع نباید یک عیب در نظر گرفته شود چون در مطالعات روی افراد دارای ریزش مو دیده نشده است که کمبود ب 12 داشته باشند. شاید عدم وجود ب 12 در مکمل فیتو نیز گواه مستندی بر این موضوع باشد. البته از نظر تئوری و روی کاغذ ممکن است کمبود ب 12 باعث کمبود اکسیژن رسانی به فولیکول شود و در روند تکثیر و سلامت فولیکول مو اختلال ایجاد شود.

میزان تامین ویتامین های گروه ب توسط قرص های هیربیاند به حدی جالب توجه است که رسما هیچ رقیبی در مارکت جهانی ندارد. شاید چیزی که برای شما جالب تر از بقیه مکمل های تقویت مو باشد اون سه ویتامین ب غیر رسمی است یعنی اینوزیتول و کولین و پایا که ما در مقاله ای قبل از این به موضوع ” نقش اینوزیتول و کولین در درمان ریزش مو ” پرداختیم که میتوانید مطالعه کنید. تایمن این دو توسط مکمل هیربیاند نیز تقریبا در مارکت نوتریکازمتیک برای سلامت مو بی رقیب است. در مورد پابا باید گفت که هیربیاند یکی از تامین کننده های خوب این ماده در بازار است البته در مکمل های ترند این ماده کمتر دیده میشود. پابا یکی از مواد مفید برای مو است که جذاب ترین آن شاید برای شما پیشگیری از سفیدی مو باشد.

فرمولاتور های طراح هیربیاند در این فرمول از سه ماده معدنی استفاده کرده اند که شامل زینک به فرم آمینواسیدی، کلسیم به فرم کربنات محلول در آب و مس به فرم پیکولینات است. زینک این مکمل دقیق همان فرم زینک مکمل فیتو است که دارای جذب بسیار عالی و فراهمی زیستی بالا و تحمل گوارشی بالا است. به زبان ساده تر وقتی زینک به فرم آمینو اسیدی باشد در روده شما با سایر مواد معدنی اصلا رقابت نمیکند و کامل به صورت دست نخورده جذب میشود. پس اگر قبلا کسی به شما اطلاعات اشتباه داده است و الان شما بر اساس اطلاعات نا کافی دارید پیش خودتان فکر میکنید که این چه مکمل بدرد نخوری است که زینک را کنار کلسیم گذاشته است، وقت آن فرا رسیده که مرجع تقلید خود در زمینه علم نوتریکازمتیک را تغییر دهید. اگر دقت کنید فرم مس در هیربیاند پیکولینات مس است که آن هم فرم با جذب بالا است و در کنار زینک به خوبی جذب میشود. مس برای بهبود سلامت پوست سر و عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن در کنار زینک بسیار عالی است.

مکمل هیرباند فاقد سلنیوم است و این نمیتواند مورد انتقاد قرار گیرد چون اولا کمبود سلنیوم کمتر اتفاق می افتد و دوم اینکه مصرف زیاد مکمل های حاوی سلنیوم میتواند ایجاد مسمومیت با سلنیوم نماید که عوارض ناخوشایندی دارد که میتوانید با یک جستجوی ساده در مقالات معتبر در مورد آن اطلاعات کسب کنید. سلنیوم دقیقا یکی از آن اهرم هایی است که منتقدان مکمل های ریزش مو آن را علم میکنند و با کلی گویی ناشیانه ای اظهار میکنند که مصرف زیاد مکمل های تغذیه ای باعث ریزش مو بیشتر میشود. مکمل هیربیاند حاوی 8 میلیگرم ویتامین ایی است و در این مورد با مکمل فیتو برابری میکند و این بهینه ترین دوز است چون ویتامین ایی هم دقیق نباید در روز زیاد استفاده شود.

برای مثال افراد مبتلا به ریزش مو و حتی افرادی که کاشت مو انجام داده اند باید مراقب باشند که شما اگر از مکمل هایی مانند هیربیاند و یا فیتو استفاده میکنید به هیچ عنوان نباید مکمل ویتامین ایی جداگانه استفاده کنید مگر اینکه یک ورزشکار حرفه ای باشید که در روز تمرینات پر فشار و سخت مقدار کمی ویتامین ایی با دوز بالاتر استفاده کنید.

ترکیبات ویژه در مکمل هیربیاند

مکمل هیربیاند با احتساب اینوزیتول و پارا آمینو بنزوئیک اسید یا همان پایا که در بالا جزو ویتامین های گروه ب در نظر گرفتیم، دارای ده ماده موثره اختصاصی برای بهبود سلامت مو است. شاید مهمترین این ده ماده عصاره سائوپالمتو باشد که با غلظت 10:1 به میزان 125 میلی گرم وجود دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم این یعنی هر دو عدد قرص هیربیاند حاوی 125 میلی گرم عصاره قوی سائوپالمتو است که این میزان معادل 1250 میلی گرم پودر میوه خام سائوپالمتو است.

مکمل هیر بیاند حاوی سیلیس به صورت عصاره 70 درصد بامبو به میزان 40 میلی گرم است که نقش مهمی در سلامت مو رشد موی سالم و رفع نازک بودن تار مو دارد. موردی که میتواند با سیلیس بامبو اثر هم افزا داشته باشد وجود 100 میکروگرم ال سیستین است که اگرچه به نظر کم است اما کافی و استاندارد است. در جدول زیر لیست ده ماده ویژه مکمل هیربیاند را میتوانید مطالعه نمایید.

نام ترکیبمقدار دوز ماده به ازای دو قرصنیاز روزانه RDA
سیلیکا (بامبو 70% عصاره)40 میلی گرممشخص نشده
اینوزیتول250 میلی گرممشخص نشده
پایا (PABA)100 میکرو گرممشخص نشده
ال سیستین 100 میلی گرممشخص نشده
متیل سولفونیل متان MSM50 میلی گرممشخص نشده
برگ جینکو بیلوبا (عصاره 24 درصد)30 میلی گرممشخص نشده
میوه سائوپالمتو ( عصاره 10:1 )125 میلی گرممشخص نشده
پوست درخت گیلاس آفریقایی (عصاره 5:1)100 میلی گرممشخص نشده
برگ چای سبز ( عصاره 98 درصد)50 میلی گرممشخص نشده
هسته انگور ( عصاره 95 درصد )50 میلی گرممشخص نشده

خواص ترکیبات مکمل هیربیاند برای مو

تمام ترکیبات مکمل هیربیاند را ما به صورت اسلاید آموزشی برای شما در بالا آماده کرده ایم که میتوانید روی آنها کلیک کنید و ورق بزنیدتا خواص هر کدام را به صورت خلاصه و عکس نوشته مطالعه نمایید. در صورتی سوالی دارید میتوانید در پایین همین برگه برای ما بنویسید. من دکتر شبنم فریدفر در کوتاه ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهم داد.

سوالات متداول نقد و بررسی مکمل هیربیاند افترایو

Frequently Asked Questions

دکتر شبنم فریدفر

کازمتیک فارماسیت ؛ دکتر داروساز فارغ التحصیل دانشگاه تهران ؛ پاسخگوی سوالات شما

آیا هیربیاند DHT بلاکر است؟

بله هیربیاند حاوی قوی ترین ترکیبات با دوز مناسب و فراهمی زیستی بالا برای مهار نمودن آنزیم 5 آلفا ردوکتاز و ممانعت از تبدیل تستوسترون به DHT است. 

مکمل هیربیاند چه کاربردی دارد؟

مکمل هیربیاند برترین مکمل برای رشد و تقویت مو برای رفع ریزش مو آندروژنیک و تلوژن افلوویوم در امریکا است که دارای یک فرمول حرفه ای و با مواد با درجه کیفی بالا امریکایی تولید شده است.

عوارض جانبی مکمل هیربیاند چیست؟

مکمل هیربیاند یک فرمول حرفه ای است که در صورتی که بیشتر از میزان دو قرص توصیه شده مصرف نشود نمیتواند هیچ عوارضی برای مصرف کننده داشته باشد. در صورت مصرف بیشتر از دو قرص در روز ممکن است با عوارض جانبی خفیف مواجه شوید. 

چه کسانی نباید هیربیاند مصرف کنند؟

خانم های باردار و یا در حال شیردهی نباید از مکمل هیربیاند و سائوپالمتو شرکت افترایو استفاده کنند. همچنین افرادی که برنامه جراحی دارند به دلیل اینکه سائوپالمتو بند آمدن خون را کند میکند و ممکن است باعث خونریزی اضافی شود نباید از این مکمل استفاده کنند. سعی کنید اگر جراحی دارید از 2 هفته قبل مصرف مکمل را متوقف کنید. مکمل های افترایو کلا برای بزرگسال است و افراد زیر 18 سال نیاید استفاده کنند. افزاد به بیماری تیروئید و افراد حساس به ترکیب سویا از این مکمل استفاده نکنید. افراد دائم الخمر با مصرف الکل بالا و حتی افراد سیگاری شدید بهتر است از این مکمل استفاده نکنند و به سمت مکمل سائوپالمتو بروند.

آیا مکمل هیربیاند تستوسترون را تنظیم میکند؟

مکمل هیربیاند حاوی عصاره سائوپالمتو در کنار زینک است که با توقف فرایند تجزیه تستوسترون به محصول جانبی آن یعنی دی هایدروتستوسترون عمل میکند. DHT مولکول دخیل در ریزش مو آندروژنیک است. بنابراین هیربیاندکمک میکند که سطح تستوسترون در تعادل بماند و DHT کمتر و کمتر تولید شود در نتیجه هر نوع ریزش مو که به صورت آندروژنیک خود را نشان دهد کنترل و حتی معکوس میشود.

آیا مکمل هیربیاند به رشد مو هم کمک میکند؟

بله هیربیاند کاملا شبیه به مکمل سائوپالتو و حتی بهتر از آن با معکوش نمودن روند ریزش مو ناشی از DHT و در نتیجه معکوس نمودن آتروفی فولیکول مو ، مجددا مو را به رشد مجدد تشویق میکند و همزمان با کاهش التهاب، بهبود سلامت پوست سر و تامین تمامی ریز مغذی ها و ویتامین های مورد نیاز فولیکول مو و تار مو شرایط را برای رشد بهتر تار موی قوی تر و سالم تر فراهم میکند. 

آیا میتوان همراه با فیناستراید از هیربیاند استفاده کرد؟

خیر شما نباید همزمان با فیناستراید خوراکی از مکمل هیربیاند نیز استفاده کنید. برای راهنمایی در مورد جایگزینی حتما با ما در تماس باشید.

آیا هیربیاند با ماینوکسیدیل تداخل دارد؟

خیر شما میتوانید همزمان با مصرف هیربیاند از ماینوکسیدیل خود به طور منظم استفاده کنید و هیچ تداخلی وجود ندارد.

آیا میتوان روزانه یک قرص مصرف کنیم؟

هیچ وقت در اوج ریزش مو و یا در زمانی که شما برای تقویترشد تار مو تلاش میکنید نباید مصرف دو عدد قرص در روز را به یک عدد کاهش دهید.  اما ممکن است زمانی که همه شرایط مطلوب به نظر برسد مصرف را به روزانه یک عدد کاهش داد.

آیا دوز بالای ویتامین آ در هیربیاند خطرناک است؟

خیر ویتامین آ در مکمل هیربیاند به فرم بتاکاروتن است و میزان مجاز روزانه بتاکاروتن کاملا با ویتامین آ متفاوت است. به زبان ساده تر هیچ میزان مجاز توصیه شده ای برای بتاکاروتن تعیین و ثبت نشده است اما یک معیار بنام UL وجود دارد و دوز بتاکاروتن در هیربیاند  بر اساس حد قابل تحمل روزانه یعنی UL آن 3000 میکروگرم در نظر گرفته شده که برای بزرگسالان بدون مشکل است. 

4.7/5 - (23 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 دیدگاه دربارهٔ «نقد و بررسی مکمل هیربیاند افترایو»

  1. با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم مکمل هیربیاند بهتر است یا فیتو؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

  2. ارزوغلامی

    سلام من بچه یکساله دارم که بهش شیر میدم ایا میتونم بخاطر ریزش موهام هیربیاند مصرف کنم

  3. سلام خانم دکتر ببخشد یه قرص خوب واسه بعد از دوره درمان سرطان سینه و شیمی درمانی در خانمها که ترجیحا فاقد سویا باشه میشه لطف کنید معرفی کنید.ممنونم از راهنماییتون

  4. سلام من برای ریزش موهام که ارثی وهورمونی هست،هیربیاند خریدم ،و موقع خرید هم گفتم که کم کاری تیروئید دارم،ولی نگفتن که این مکمل برای تیروئید خوب نیست،لطف میکنید منو راهنمایی کنین،الان مصرف رو ادامه بدم یا قطع کنم،ویکی هم اینکه دوروزه دارم مصرف میکنم ادرارم زرد رنگ شده ،ممنون میشم راهنمایی کنین

  5. سلام من ریزش موی ارثی داشتم که با مصرف فیناستراید ریزشم قطع شد و عوارضی که در مورد این قرص گفته شده، برا من به وجود نیومد. الان موهام دارن سفید میشن میخوام مکمل استفاده کنم که از سفیدی مو جلوگیری کنه و اینکه رویش مو داشته باشم مکمل هیربیاند دارای paba است ولی شما گفتین همراه با فیناستراید مصرف نشه و مکمل فیتو paba نداره الان کدوم مکمل رو مصرف کنم؟ میتونم فیتو و هیربیوتی یوروویتال که paba داره رو به صورت همزمان استفاده کنم؟ یا اینکه چون عوراض فیناستراید رو ندارم هیربیاند استفاده کنم؟

  6. سلام وقت بخیر دکتر من pcos هستم و هشت ماهه دچار یک ریزش موی وحشتناک بالای هزارتار در روز هستم و موهایی ک رشد میکنن تا به دو تا پنج سانت میرسند میریزن باز هم / ماینوکسیدیل موضعی استفاده میکنم / اسپیرونولاکتون 100/ گرناهیر / مزو پی آرپی یک درصد نتیجه ندارن ک بخوان ریزش موی منو حتی کمتر کنن میگن شاید ارثی باشه و هورمونی فقط دلم میخواد ریزشم قطع بشه اصلا دنبال رویش مجدد نیستم قرص لووتیروکسین هم مصرف میکنم میشه راهنمایی کنید کدوم مکمل رو بخورم ک واقعا ریزشم کم بشه خسته شدم و اگر استفاده کنم با لووتیروکسین تداخل نداشته باشن و برای بارداری مثل داروی فیناستراید مصر نباشند.

    1. سلام فاطمه جان شما مکمل فیتو مصرف کنید و ماینوکسیدیل و داروهای خودتون رو ادامه دهید و نا امید نشید درست میشه. اگر خواستید میتونید هیربیاند مصرف کنید فقط برای روش مصرف صحیح باید بعد خرید هیربیاند با ما مشورت کنید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید توی چت سایت با ما در ارتباط باشید. با تشکر

      1. دچار کم مویی ناشی ناشی از هورمون pco و ارثی هستم مزو و هیرفیلر چند ساله انجام میدم ریزش شدید ندارم ۳۰ ال ۴۰ تا سا ولی موهام نازکه و موهایی که زده بیرون از سرم رشدشان کمه بین فیتو و هیرباند افتر ایو که سفید رنگه و سائو پالمتو موندم کدومو بهتره برام؟
        مکمل هایی ایرانی هم برند های مختلف استفاده کردم

        1. سلام فرانک جان برای شما بهترین گزینه مکمل هیربیاند است و گزینه دوم مصرف همزمان مکمل سائوپالمتو و مکمل هیربیوتی است. یادتون نره شما باد طولانی مدت مکمل مصرف کنید و منتظر درمان قطعی نباید باشید. دوست داشتید میتونید تونیک مو هم هر شب بزنید. سعی کنید شامپو و تونیک اس وی آی تهیه کنید. با تشکر

به این مقالات هم نگاهی بیاندازید!