نقد و بررسی مکمل کلاژن ساینس افترایو

Picture of شبنم فریدفر

شبنم فریدفر

داروساز کازمتیک | دانشگاه تهران
نقد و بررسی مکمل کلاژن ساینس افترایو
آنچه در این مقاله میخوانیم :

مبحث ما در مورد نقد و بررسی مکمل کلاژن ساینس افترایو خیلی نباید طولانی شود چون فرمولاسیون این مکمل خیلی ترکیب پیچیده ای ندارد و کلا شامل کلاژن هیدرولیزه گاوی و زلاتین گاوی نوع B است. اما در اینجا ضمن معرفی کاملی از این محصول سعی میکنیم چند نکته مهم در مورد فواید و دلایل مصرف کلاژن را همراه با پاسخ به سوالات رایج داشته باشیم که همیشه به عنوان منبع اطلاعاتی در دسترس شما عزیزان باشد.

مقدمه

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شما است. این پروتئین به شکل، استحکام و یکپارچه بودن بسیاری از بافت های بدن شما از جمله پوست، استخوان، تاندون ها و قلب شما کمک میکند. وقتی سن شما افزایش پیدا میکند بدن نمیتواند به اندازه نیاز کلاژن تولید کند و این یعنی سلامت و ظاهر ما میتواند تحت تاثیر قرار گیرد و نشانه های پیری در ما ایجاد شود.

کلاژن هیدرولیز شده چیست؟

کلاژن مهمترین پروتئین تولید شده توسط بدن انسان است که عمدتاً توسط اسید آمینه گلایسین (33٪)، پرولین و هیدروکسی پرولین (22٪) (ساختار اولیه) در یک مارپیچ تریپلکس که توسط سه زنجیره آلفا تشکیل می شود، تشکیل می شود. کلاژن هیدرولیز شده یا به اختصار HC گروهی از پپتیدها با وزن مولکولی کم از 3 الی 6 کیلو دالتون است که میتواند با عمل آنزیمی در محیطی اسیدی یا قلیایی در دمای انکوباسیون خاص به دست آید. منابع کلاژن معمولا گاوی، خوک و منابع دریایی است که هر کدام دارای محدودیت های بهداشتی و خواص عملکردی خاص خود است.

پپتیدهای کلاژن چیست؟

پپتیدهای کلاژن دسته ای از توالی های آمینو اسیدی کوچک با عملکردهای بیولوژیکی مختلف هستند که با روش های خاص میتوان بسیاری از آنها را به عنوان پپتیدهای فعال بیولوژیکی از کلاژن جدا کرد. برای تهیه پپتیدهای کلاژن سه روش مختلف هضم آنزیمی، تخمیر میکروبی، هیدرولیز شیمیایی مورد استفاده است که رایج ترین روش تهیه پپتیدهای فعال زیستی روش پروتئولیز است. فرایندی که در آن یک پروتئین به طور جزئی به پپتیدها یا به طور کامل به اسیدهای آمینه توسط آنزیم های پروتئلیتیک تجزیه میشود.

ارگانیسم زنده از انتشار هر گونه پپتید آزاد برای سلامت خود سود می برد به عبارتی پپتیدهای زیست فعال یا بایواکتیو به نسبت آمینو اسیدها مکانیسم های جذب و خواص عملکردی بهتر و برتری دارند. پپتیدهای کلاژن فعالیت های بیولوژیکی مختلفی مانند اثرات کاهش فشار خون، تنظیم قند خون، خواص آنتی اکسیدانی، اثرات ضد التهابی و تعدیل کننده سیستم ایمنی، فعالیت آنتی ترومبوتیک، ارتقاء جذب کلسیم، اثرات ضد باکتری و خواص بهبود دهنده وضعیت پوست را از خود نشان می دهند.

بسیاری از متون علمی فعالیت فیزیولوژیکی پپتیدهای کلاژن برای جلوگیری از پیر پوستی و پیری را تایید میکنند. در بسیاری از این مطالعات افزایش قابل توجهی در قابلیت ارتجاعی پوست در افراد مصرف کننده محصول آزمایشی دیده شده است. در این مطالعات دیده شده که بافت فیبری کلاژن پوست بهبود پیدا کرده و با افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی مواجه شدند که منجر به کاهش استرس اکسیداتیو شد که برای بهبود پوست و ممانعت از پیری بسیار مهم است.

روش های نوین در آماده سازی پپتیدهای کلاژن امروزه باعث شده که کمپانی ها در مراحل آماده سازی و تصفیه کلاژن با تغییراتی در فرایند بتوانند پپتیدهایی با خواص عملکردی بهتر را آزاد کنند و به نظر میرسد شرکت افترایو و یا دست کم تکنولوژی امریکایی ها در این زمینه برتری نسبی جهانی به نسبت سایر رقبا داشته باشد. به باور ما شما تاکنون هر مکمل کلاژنی که تجربه کرده اید صرفا حاوی کلاژن بوده است اما کلاژن ساینس یک پیام روشن دارد که حاوی پپتیدهای کلاژن است.

سهم پپتیدهای کلاژن به عنوان مکمل نوتریکازمتیک در بازار جهانی روز به روز در حال افزایش است. زمینه های کاربردی این پپتیدها از جمله صنعت زیبایی، سلامت مفاصل و استخوان، سلامت ورزشی و حتی محصولات کازمتیک باعث این رونق و گرایش به پپتیدهای کلاژن شده است. عملکردهای منخصر به فرد پپتیدهای کلاژن مانند ارتقای سلامت پوست، ترمیم استخوان، خواص آنتی اکسیدانی و موارد دیگر امروزه دلیل محبوبیت مکمل های کلاژن است.

ما در مقاله ی “رتینول اوردینری یا پپتید اوردینری” به تعریف پپتید پرداختیم و اگر شما هیچ شناختی از پپتید ندارید توصیه میکنیم این مقاله جذاب را از دست ندهید تا هم بدانید پپتید چیست هم با انواع آن و کاربرد هر کدام آشنا شوید.

معرفی مکمل کلاژن ساینس

کلاژن ساینس نام مکمل نوتریکازمتیک حاوی کلاژن هیدرولیزه گاوی نوع I و III به علاوه ژلاتین گاوی نوع B تولید و طراحی شده توسط شرکت افترایو اسنشیالز امریکا است. این مکمل اولین مکمل خوراکی کلاژن مارکت جهانی است که رسما از عبارت پتتیدهای کلاژن هیدرولیزه پریمیوم استفاده کرده است. این عبارت مهم از آن جهت اهمیت دارد که ثابت شده است که کلاژن خوراکی در روده ها به پپتیدهایی تجزیه میشود که مستقیم وارد جریان خون میشوند و پیش از این هیچ نشان تجاری از این عبارت استفاده نمیکرده است. شاید سابقا مکمل کلاژن خوراکی منقدان زیادی داشت اما امروزه تعداد این منتقد به شدت کاهش یافته است.

کلاژن موجود در این مکمل گاوی است و دریایی نیست پس وجود جیوه در آن کاملا صفر است. هر قوطی از این مکمل دارای تعداد 120 کپسول 750 میلی گرمی کلاژه هیدرولیز شده است که با ژلاتین گاوی نوع B، عصاره برگ آلوئه ورا، منیزیم استئارات، و سبزیجات همراه و تقویت شده است. افترایو تضمین نموده که در تهیه پپتیدهای کلاژن خود از کلاژن حاصل از گاوهای تغذیه شده با علف طبیعی و کاملا امریکایی استفاده کرده است.

کلاژن ساینس افترایو

مصرف کننده به صلاحدید خود میتواند روزانه یک تا 4 عدد کپسول کلاژن ساینس همراه با غذا مصرف کند و این به این معنا است که هر قوطی میتواند به طور دلخواه در یک بازه 30 روزه الی 120 روزه مصرف شود. به هیچ عنوان مصرف بیش از 4 عدد در روز از این مکمل توصیه نمیشود چون خوردن حجم اضافی گرچه ممکن است ایمن باشد اما لزوما فایده و یا مزایای اضافه تری به شما ارائه نمیدهد.

ژلاتین گاوی نوع B  چیست؟

ژلاتین گاوی نوع B یک هیدروکلوئید غنی از آمینو اسیدهای گلایسین، پرولین و هیدروکسی پرولین است که به طور خاص از هیدرولیز جزئی کلاژن پوست گاو سنتز میشود که در صنایع غذایی کاربردهای گسترده ای برای ثبات ساختاری فرمولاسیون ها دارد. ژلاتین مخلوطی ناهمگن از پروتئین های محلول در آب با جرم مولکولی متوسط به بالا است که در کلاژن وجود دارد. این پروتئین ها با جوشاندن پوست، تاندون ها، رباط ها، استخوان های گاو در آب استخراج میشوند. ژلاتین نوع A  از بافت اسیدی و نوع B از بافتی که با آهک پخته شده است به دست می آید.

ژلاتین در صنایع غذایی، فیلم های عکاسی، علوم پزشکی، زیست پزشکی و مهندسی بافت کاربردهای بسیار متحیر کننده و مفیدی دارد اما در صنعت داروسازی از ژلاتین به عنوان یک عامل تعلیق کننده، عامل انکپسوله کننده و تشکیل دهنده ثبات و شکل قرص استفاده میشود. ژلاتین نوع B بیشترین کاربرد را در بخش غذایی دارد اما به طور گسترده ای در بخش های دارویی و نوتراسوتیکال ها برایانکپسوله کردن داروها و مکمل ها جهت ساخت سافت ژل ها یا کپسول های نرم به عنوان پوشش برای قرص استفاده میشود. این کپسول های ژلاتینی به سهولت قابل بلع و حل شدن سریع هستند.

برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله ژلاتین گاوی در مکمل فیتو را مطالعه کنید و کمی با مزایا و جذابیت های ژلاتین گاوی در صنعت مکمل های نوتریکازمتیک بیشتر آشنا شوید.

نقش کلاژن در پیر پوستی

کلاژن به عنوان بخشی از چرخه طبیعی بدن ما به ظور مداوم با افزایش سن از بین می رود و مجدد بازسازی میشود. این بدان معنا است که بدن ما برای بازسازی، حفظ و ترمیم مداوم بافت های همبند در تلاش است. اما این تلاش با افزایش سن تحلیل می رود و روند تخریب سریع تر و روند بازسازی کند میشود. این دقیقا زمانی است که فرد شروع به مشاهده نشانه های پیری در ظاهر خود به دلیل کمبود کلاژن خواهد کرد. عوامل محیطی که در تخریب کلاژن و کند نمودن روند بازسازی ذخایر کلاژن در بدن انسان نقش دارند عبارتند از نور آفتاب، استرس، سموم موجود در رژیم غذایی و آب آشامیدنی، سیگار کشیدن و رژیم های غذایی سر شار از قند و غذاهای فرآوری شده که به روند تخریب کلاژن بدن شما کمک میکنند.

با گذشت زمان، پوست یک روند طبیعی پیر شدن را با نشانه هایی همچون خشک شدن، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و ایجاد چین و چروک طی می کند. مکانیسم پیری پوست نسبتاً پیچیده است و به عوامل خارجی مانند اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و عوامل داخلی مانند متابولیسم سلولی و هورمون‌هایی که منجر به از دست دادن الاستین و کلاژن پوست می‌شوند، تقسیم می‌شود. بنابراین استفاده از مولکول هایی که میتوانند روی این روند پیری اثر معکوس کننده و کند کننده داشته باشند ممکن است راهی موثر برای بهبود شرایط پوست باشد.

پپتیدهای کلاژن به دلیل زیست سازگاری عالی، قابلیت هضم و جذب اسان به جریان خون توجه خاصی را به خود جلب کرده اند. مطالعات نشان داده که پپتیدهای کلاژن به طور موثری میتوانند به کاهش چین و چروک و خطوط ریز صورت کمک کنند و حتی رنگ پوست را نیز بهبود دهند. این پپتیدها زمانی که در جریان خون پخش میشوند به سلول های سازنده کلاژن و هیالورونیک اسید سیگنال میدهند که شروع به تولید کلاژن و هیالورونیک اسید برای تامین ذخایر از دست رفته نمایند.

ویتامین کلیدی برای سنتز کلاژن

کلیدی ترین ویتامین برای کمک به شنتز کلاژن در بدن و در پوست انشان ویتامین سی است. این ویتامین علاوه بر وظیفه آنتی اکسیدانی که دارد همزمان از تشکیل و متصل شدن کلاژن به بافت های مختلف بدن حمایت میکند. پس ویتامین سی هم از کلاژن محافظت میکند هم به تولید آن را ازفایش میدهد. ویتامین ایی و کو آنزیم کیوتن نیز دیگر بازیگران کلیدی در این مسیر هستند. پس همزمان با مصرف مکمل کلاژن بهتر است دست کم ویتامین سی هم در برنامه تغذیه ای خود داشته باشید. لزوم استفاده همزمان از ویتامین سی به صورت خوراکی و موضعی برای ارتقای سنتز کلاژن در پوست همیشه مطرح بوده و توصیه میشود هر دو همزمان در روتین روزانه زندگی شما جای بگیرد.

مزایای مکمل کلاژن ساینس

مزایای مکمل کلاژن ساینس

یکی از بهترین راه حل ها برای اطمینان از روند بازسازی ذخایر کلاژن توسط بدن و داشتن سطوح بهینه ای از پپتیدهای کلاژن در خون استفاده از مکمل کلاژن ساینس است. پپتیدهای کلاژن ساینس در خون پخش می شوند و به بافت ها از جمله پوست منتقل میشوند و به عنوان بلوک ها و محرک های ساخت کلاژن و سلول ها عمل میکنند و منجر به افزایش نرخ تولید الیاف کلاژنی جدیدی میشوند. مکمل کلاژن ساینس از بهترین منابع کلاژن گاوی نوع 1 و 3 است که مزایای سلامت بخشی آن شامل حمایت از متابولیسم سالم، ترمیم شندروم روده چکه کن یا روده نشت کننده، محافظت از قلب، حمایت از کبد و سم زدایی و حتی بهبود کیفیت خواب است.

مکمل کلاژن ساینس میتواند به ترمیم و تقویت سلامت استخوان ها، مفاصل، رباط ها، تاندون ها، دندان ها و ناخن های شما را نیز تقویت کند و همزمان با بهبود پوست و کمک به جوان سازی ظاهری شما مواردی مانند سلولیت و ترک های پوستی را نیز کاهش دهد. فراموش نکنید بهترین استراتژی این است که عوامل محیطی تخریب کننده کلاژن را ابتدا مهار کنید و سپس یک رژیم غذایی غنی از پروتئین به همراه ویتامین سی و مواد معدنی داشته باشید و برای تامین پپتیدهای کلاژن کمک کننده به روند بازسازی کلاژن بدن خود از مکمل های با کیفیت بالا استفاده نمایید.

لطفا اگر سوالی در باره موضوع مکمل کلاژن دارید پایین همین متن برای ما بنویسید.

4.6/5 - (14 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 دیدگاه دربارهٔ «نقد و بررسی مکمل کلاژن ساینس افترایو»

    1. سلام فریبا جان برای پوست کلاژن ساینس از چند نظر بهتر است ولی در کل یوتئوری هم خیلی عالیه و هر دو برند هم برای کالیفرنیا است. با تشکر

    1. سلام پریسا جان نه گواهی حلال روی محصول و حتی توی سایت اش نیست البته میدونم پاستیل های این برند گواهی حلال دارد ولی بازم روی محصول نزدن چون این محصولات رو امریکایی ها به صورت رسمی هنوز وارد خاورمیانه نکردن و همش به صورت مسافری و حجم کم میاد برای همین گواهی حلال نزدن و براشون مهم نیست. با تشکر از شما

به این مقالات هم نگاهی بیاندازید!