راهنمای جامع ماینوکسیدیل

Picture of شبنم فریدفر

شبنم فریدفر

داروساز کازمتیک | دانشگاه تهران
راهنمای جامع ماینوکسیدیل
آنچه در این مقاله میخوانیم :

ماینوکسیدیل یک داروی موضعی برای بکارگیری روی پوست سر برای درمان ریزش مو است که برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته است. اثربخشی آن باعث شده است که هم برای مردان و هم برای زنانی که با ریزش مو دست و پنجه نرم می کنند، راه حلی مناسب باشد. در این مقاله ما یک راهنمای جامع ماینوکسیدیل شامل بررسی همه کاره بودن، عوارض جانبی و مزایای محلول ماینوکسیدیل و روش استفاده صحیح از آن را ارائه میدهیم.

قبل از پرداختن به اصل راهنما لازم است بدانید که ماینوکسیدیل یک داروی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای ریزش مو در مردان و زنان است. در سال 2006 سازمان غذا و دارو  فوم 5% ماینوکسیدیل را برای مردان تایید کرد و جالب است بدانید که در سال 2014 سازمان غذا و داروی امریکا و بهداشت کانادا فوم 5% ماینوکسیدیل را برای ریزش مو الگوی زنانه یا FPHL تایید کردند. ماینوکسیدیل رسما یک دارو است ولی بدون نیاز به نسخه در جهان در دسترس است.

نحوه عملکرد ماینوکسیدیل

روش عملکرد این دارو مشخص نیست اما به نظر می رسد که محلول ماینوکسیدیل با گشاد کردن رگ های خونی در پوست سر عمل می کند که به نوبه خود جریان خون را در فولیکول های مو افزایش می دهد. این افزایش جریان خون، مواد مغذی و اکسیژن لازم را برای فولیکول ها فراهم می کند و باعث رشد مو می شود. علاوه بر این، محلول ماینوکسیدیل همچنین ممکن است فاز رشد فولیکول‌های مو را طولانی‌تر کند و در نتیجه موهای ضخیم‌تر و سالم‌تری داشته باشد. اگر قرار باشد که با استفاده از ماینوکسیدیل رشد مو اتفاق بیافتد باید استفاده از این دارو چندین ماه منظم انجام شود و فقط تا زمانی که استفاده از این دارو ادامه داشته باشید رشد مو نیز ادامه دارد. معمولا ریزش مو مجددا پس از مدتی بعد از قطع ماینوکسیدیل باز می گردد.

استفاده از محلول ماینوکسیدیل ساده است. معمولاً دو بار در روز به صورت موضعی، مستقیماً روی پوست سر استفاده می شود. توجه به این نکته ضروری است که محلول ماینوکسیدیل یک درمان و راه حل دائمی برای رفع ریزش مو نیست. اگر استفاده از محلول ماینوکسیدیل متوقف شود، ممکن است ریزش مو از سر گرفته شود.

مزایای استفاده از محلول ماینوکسیدیل

یکی از مزایای اصلی استفاده از محلول ماینوکسیدیل، اثربخشی آن در تقویت رشد مو است. مطالعات متعدد نشان داده است که محلول ماینوکسیدیل می تواند به رشد مجدد مو و جلوگیری از ریزش بیشتر مو به مردان و زنان کمک کند. به ویژه در درمان آلوپسی آندروژنیک، که به عنوان طاسی با الگوی مردانه یا زنانه نیز شناخته می شود، موثر است. یکی دیگر از مزایای محلول ماینوکسیدیل سهولت استفاده از آن است. محلول به صورت موضعی استفاده می شود، به این معنی که می توان آن را به راحتی در روتین های روزانه مراقبت از مو گنجاند. علاوه بر این، محلول ماینوکسیدیل بدون نسخه در دسترس است و برای کسانی که به دنبال درمان ریزش مو هستند به راحتی قابل دسترس است.

اشکال و غلظت های مختلف ماینوکسیدیل

محلول ماینوکسیدیل در اشکال و غلظت های مختلف موجود است. رایج ترین شکل آن محلول مایعی است که مستقیماً روی پوست سر قرار می گیرد. این شکل مایع در غلظت های مختلف از 2% تا 5% موجود است. هر چه غلظت بالاتر باشد محلول قوی تر است. علاوه بر شکل مایع، محلول ماینوکسیدیل به صورت فوم نیز موجود است. استفاده از فوم راحت‌تر است و به سرعت خشک می‌شود و برای افرادی که سبک زندگی پرمشغله‌ای دارند، انتخابی محبوب است. مانند شکل مایع، فوم نیز در غلظت های مختلف موجود است.

روش استفاده صحیح از ماینوکسیدیل

روش استفاده صحیح از ماینوکسیدیل

قبل از استفاده باید مطمئن شوید موها و پوست سر شما تمیز و خشک است. به میزان توصیه شده محلول را توسط اپلیکاتور روی ناحیه پوست سر که دارای ریزش مو است بزنید و از مرکز ناحیه شروع کنید و به ارامی توسط نوک نرم انگشتان دست آن را پخش و ماساز دهید و سپس دست های خود را با آب و صابون بسورید و فراموش نکنید که شما باید سعی کنید که دست کم تا 4 ساعت بعد از آن اقدام به شامپو کردن موهای خود نکنید. سعی کنید جوری برنامه ریزی کنید که با موهای آغشته به ماینوکسیدیل خشک نشده وارد رختخواب نشوید چون ممکن است لباس و محلفه شما توسط ماینوکسدیل لک دار شود.

به یادداشته باشید که شما باید روزانه دو بار منظم از ماینوکسدیل  برای حداقل چهار ماه استفاده کنید تا نتایجی را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که ممکن است مشاهده نتایج برای هر فردی متفاوت باشد پس خود را با بقیه مقایسه نکنید و در استفاده منظم و صبور باشید.

اگر پوست سر شما قبل از استفاده از ماینوکسیدیل دچار آفتاب سوختگی، خراشیدگی، زخم و قرمزی است حتما قبل استفاده با پزشک خود مشورت کنید. شما نباید از محلول ماینوکسدیل در کنار شعله روشن اتش و یا حتی حین سیگار کشیدن استفاده کنید چون ممکن است همان چهار تار موی باقی مانده را نیز بر باد دهید.

چطور ماینوکسیدیل را قطع کنیم؟

قطع استفاده از ماینوکسدیل نیازمند یک برنامه زمان بندی و تدریجی است که حداقل نیاز به زمان 3 الی 9 ماه دارد. هر چقدر این برنامه تدریجی طولانی تر باشد قطعا احتمال بروز ریزش مو های ناشی از شوک قطع مصرف کمتر خواهد بود. شما باید در این برنامه زمان بندی از یک تونیک در کنار ماینوکسیدیل استفاده نمایید، تونیک هایی مانند تونیک مو آناگین که بتوانید به تدریج درصد حجم استفاده از محلول ماینوکسیدیل را کاهش و به درصد استفاده از تونیک آناگین اضافه کنید. به این ترتیب میتوانید براحتی طی چند ماه مصرف ماینوکسیدیل را قطع و به صفر برسانید. البته اینکار اگر تحت نظر پزشک متخصص باشد بسیار برنامه ایده آل تری خواهد بود.

عوارض جانبی بالقوه محلول ماینوکسیدیل

در حالی که محلول ماینوکسیدیل به طور کلی برای استفاده بی خطر است، برخی از عوارض جانبی بالقوه وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. شایع ترین عارضه جانبی تحریک پوست سر است که ممکن است باعث قرمزی، خارش یا خشکی شود. در موارد نادر، افراد ممکن است واکنش آلرژیک به محلول ماینوکسیدیل را تجربه کنند که منجر به تورم یا مشکل در تنفس شود. اگر هر یک از این عوارض جانبی رخ داد، مهم است که مصرف را قطع کرده و با پشزک متخصص خود مشورت کنید. یکی دیگر از عوارض جانبی بالقوه محلول ماینوکسیدیل افزایش ریزش مو در چند هفته اول استفاده است. این یک پدیده موقتی است و معمولاً با تطبیق فولیکول‌های مو با درمان فروکش می‌کند. مهم است که صبور باشید و به استفاده از محلول ماینوکسیدیل را طبق دستورالعمل ادامه دهید تا نتایج مطلوب را مشاهده کنید.

ماینوکسیدیل برای انواع ریزش مو

محلول ماینوکسیدیل عمدتاً برای آلوپسی آندروژنتیک که شایع ترین شکل ریزش مو در مردان و زنان است استفاده می شود. با این حال، می تواند برای انواع دیگر ریزش مو، مانند آلوپسی آره آتا یا تلوژن افلوویوم نیز مفید باشد. قبل از شروع محلول ماینوکسیدیل، مهم است که برای تعیین علت اصلی ریزش مو با یک درماتولوژیست مشورت کنید.

برای مبتلایان به آلوپسی آره آتا یا همان ریزش موی سکه ای محلول ماینوکسیدیل می تواند به تحریک رشد مجدد مو در نواحی آسیب دیده کمک کند. توجه به این نکته ضروری است که محلول ماینوکسیدیل ممکن است برای افرادی که ریزش کامل موی خود به دلیل آلوپسی آره آتا دارند، موثر نباشد. در موارد تلوژن افلوویوم، محلول ماینوکسیدیل می تواند با گسترش فاز آناژن چرخه رشد مو به رشد مجدد مو کمک کند. این می تواند به مرور زمان موهای ضخیم تر و سالم تری داشته باشد.

ماینوکسیدیل برای انواع ریزش مو

ماینوکسیدیل در مردان و زنان

محلول ماینوکسیدیل هم برای آقایان و هم برای خانم ها موثر است، اما تفاوت هایی در استفاده و غلظت وجود دارد. برای مردان، غلظت توصیه شده معمولاً 5٪ است، در حالی که برای زنان، معمولاً 2٪ است. این به این دلیل است که مردان معمولاً نرخ بیشتری از ریزش مو دارند و به راه حل قوی تری نیاز دارند. توجه به این نکته مهم است که محلول ماینوکسیدیل ممکن است در زنان نسبت به مردان بیشتر طول بکشد تا نتایج را نشان دهد. زنان ممکن است برای دیدن نتایج منجر به رشد مو که قابل مشاهده باشد نیاز باشد که به مدت طولانی تری از محلول استفاده کنند.

جایگزین های محلول ماینوکسیدیل

در حالی که محلول ماینوکسیدیل یک داروی پرکاربرد و موثر برای ریزش مو است، گزینه های دارویی جایگزینی نیز وجود دارد. یک جایگزین داروی برای آن قرص فیناستراید است، یک داروی خوراکی که معمولا برای درمان طاسی با الگوی مردانه استفاده می شود. فیناستراید با جلوگیری از تولید دی هیدروتستوسترون (DHT)، هورمونی که به ریزش مو کمک می کند، عمل می کند. جایگزین دیگر از نظر درماتولوژیست ها کاشت مو است که شامل برداشتن فولیکول‌های مو از ناحیه‌ای از پوست سر و پیوند آنها به قسمت‌های دارای طاسی است. این روش می تواند نتایج دائمی داشته باشد، اما در مقایسه با محلول ماینوکسیدیل، تهاجمی تر و پرهزینه تر است.

ماینوکسیدیل و فیناستراید راه حل های دارویی برای بهبود ریزش مو هستند و در مقابل اینها ما در علوم کازمتیک و نوتریکازمتیک جایگزین هایی ایمن تر و حتی گاها موثر تر نیز برای ریزش مو داریم. برای انتخاب این جایگزین ها لازم است شما با ما در پایین همین صفحه و یا در چت سایت مشورت کنید.

نتیجه گیری؛ آیا محلول ماینوکسیدیل برای شما مناسب است؟

محلول ماینوکسیدیل یک درمان همه کاره و موثر برای ریزش مو است. توانایی آن در تقویت رشد مجدد مو و جلوگیری از ریزش بیشتر مو، آن را به یک انتخاب پیش فرض توسط متخصصان تبدیل کرده است. با این حال، داشتن عوارض جانبی آن تقریبا محبوبیت آن را به عنوان انتخاب اول میان مبتلایان به ریزش مو از بین برده است. پس اگر شما مبتلا به ریزش مو هستید و به دنبال راه حلی غیر تهاجمی و در دسترس هستید، محلول ماینوکسیدیل ممکن است ارزش بررسی را داشته باشد. چون با سهولت استفاده میشود و اثربخشی ثابت شده دارد و به افراد بی‌شماری کمک کرده تا اعتماد به نفس خود را به دست آورند و موهایی سالم‌تر و پرتر داشته باشند.

به یاد داشته باشید، ثبات و صبر هنگام استفاده از محلول ماینوکسیدیل یک نکته کلیدی است. به دستورالعمل های استفاده توصیه شده پایبند باشید و به آن زمان بدهید تا محلول کار خود را انجام دهد. و اگر نگرانی دارید یا هر گونه عوارض جانبی را تجربه کردید، با ما در تماس باشید. کنترل ریزش مو ی شما در دست خود شما است و ما توصیه میکنیم قبل از شروع به استفاده از ماینوکسیدیل تمام جوانب را در نظر بگیرید و در نهایت اگر تصمیم گرفتید که شروع کنید بهتر است آن را ادامه دهید. اما اگر شروع کردید مطمئن باشید با قطع مصرف ماینوکسیدیل شما دچار کمی دردسر خواهید شد و متوجه خواهید شد که بهتر بود اصلا شروع نمی کردید و سراغ تونیک های ضد ریزش مو جایگزین می رفتید.

دکتر شبنم فریدفر

کازمتیک فارماسیت ؛ دکتر داروساز فارغ التحصیل دانشگاه تهران ؛ پاسخگوی سوالات شما

اگر یک نوبت فراموش کردیم چه باید کرد؟

اگر یک نوبت از این دارو را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید.

محلول ماینوکسیدیل را کجا نگهداری کنیم؟

محلول ماینوکسیدیل را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. نیاز به یخچال نیست و نباید در هوای سرد نزدیک به دمای یخ زدگی نگهداری شود.

چطور بفهمیم ماینوکسیدیل اثر دارد؟

مهم است که پزشک در ویزیت های منظم پیشرفت شما را بررسی کند تا مطمئن شود که این دارو به درستی دارد کار می کند و اثرات ناخواسته و عوارض جانبی را نیز بررسی کند.

رایج ترین عوارض ماینوکسدیل چیست؟

اگر بعد از استفاده از ماینوکسیدیل متوجه خارش، قرمزی یا سوزش پوست سر خود شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر خارش، قرمزی یا سوزش شدید است، دارو را بشویید و قبل از استفاده مجدد با پزشک خود مشورت کنید.

ایا اوایل استفاده ریزش مو بیشتر میشود؟

ریزش مو ممکن است تا ۲ هفته پس از شروع مصرف ماینوکسیدیل ادامه یابد. اگر ریزش موی شما بعد از 2 هفته ادامه یافت به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر بعد از 4 ماه استفاده از ماینوکسیدیل رشد موهای شما افزایش پیدا نکرد، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض و نشانه های جذب بیش از حد ماینوکسیدیل چیست؟

زمانی که به دلایلی جذب بیش از حد دارو در بدن انجام شود ممکن است فرد دچار یک یا چند نشانه زیر شود و باید سریعا مصرف را قطع و با پزشک خود تماس بگیرد یا به مرکز فوریت های پزشکی مراجعه نماید.

تاری دید و تغییرات در بینایی / درد قفسه سینه / سرگیجه / غش کردن /  ضربان قلب سریع یا نامنظم / گر گرفتگی / سردرد / سبکی سر / بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا یا صورت / تورم صورت، دست ها، پاها یا ساق پا / افزایش سریع وزن

کی میتوانم مصرف ماینوکسیدیل را قطع کنم؟

ماینوکسیدیل یک داروی همیشگی است و بهتر است آن را شروع کردید به فکر قطع ان نباشید. قطع ان نیازمند یک برنامه ریزش طولانی مدت و دقیق است که شما به تنهایی از عهده آن بر نمی آیید.

ماینوکسیدیل روی فشار خون اثر دارد؟

ماینوکسیدیل ابتدا به عنوان یک داروی خوراکی برای فشار خون وارد بازار شد. این دارو در استفاده موضعی نیز جذب سیستمیک دارد و اگر شما دارای فشار خون هستید باید قبل استفاده از پزشک متخصص خود کسب تکلیف کنید. 

آیا ماینوکسیدیل در بارداری مجاز است؟

خیر استفاده از ماینوکسیدیل در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمیشود و مجاز نیست.

اگر رابطه با ریزش مو و یا ماینوکسیدیل سوالی و یا نظری دارید حتما پایین این برگه مطرح کنید، من دکتر شبنم فریدفر به سوالات شما در کمترین زمان ممکن پاسخ خواهم داد.

4.5/5 - (20 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای جامع ماینوکسیدیل»

  1. سلام بنده بخاطر اینکه مدام هر روز میرفتم حمام موهام کم پشت شد رفتم دکتر متخصص لوسیون perfect hair معرفی کردن بنظر شما استفادش باعث پر پشتی میشه یا قطع کردنش دوباره باعث ریزش میشه ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. سلام خواستم تشکر کنم از مطالب مفیدی که مینویسید واقعا بدردبخور و کاربردی است و عملا پاسخ همه نگراین ها و سوالات رو به روشنی می نویسید. امیدوارم همیشه پایدار بمانید. مرسی

  3. سلام خانم دکتر وققتون بخیر.ممنون میشم به سوالم جواب بدین.
    من چند سالی از محلول دست ساز و غیر دست ساز ماینوکسیدیل استفاده میکردم. تا اینکه تقریبا دو سال پیش دکتر تونیک مو perfect hair رو جایگزین کردن که میگفتن ماینوکسیدیل داره و اگه سرچ کنید روی جعبه زده شده که آمینیکسیل داره من برای اطمینان به شرکتش زنگ زدم که گفت هر چی دکترتون گفته .حالا بعد از استفاده از سه سری این محصول که زیر نظر پزشک بودریزش مو پیدا کردم با مراجعه به پزشک تومیک Adenais رو جایگزین کردن و من گفتم این تونیک perfect hair که ماینوکسیدیل داره قطع بشه یک دفعه ایرادی نداره که گفتن نه مشکلی نیست. حالا من میخوام بدونم تونیک perfect hair علاوه بر آمینیکسیل ماینوکسیدیل هم داشته؟چون رو جعبش ننوشته شرکتش هم چیزی نمیگه. و اینکه من این محصول رو یک دفعه قطع کنم Adenais استفاده کنم موردی نداره؟

  4. وقت بخیر خانم فرید فر
    یکبار کاشت مو انجام دادم بعدش میکرو اسکالپ انجام دادم ، الان ریزش مو ندارم فقط حجم موهام کمه و اینکه فرق سرم یکم خالیه . سوالی که از شما دارم میخواستم برای حجم کم موهام راهنمایی بفرمایید بهترین درمان چیه؟یکم از استفاده از ماینوکسیدیل و فیناستراید ترس دارم که زمان بعد قطع مصرف شرایط بدتر بشه اونوقت حالم خیلی گرفته میشه . ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. سلام بابک عزیز در نظر داشته باشید اون جاهایی که خالی است با استناد به اینکه شما تجربه کاشت داشتید ممکن است پیازی درش نباشه که بخواد چیزی رشد کنه. در هر حال دنبال بهترین درمان هستید که همزمان ایمن و بدون عارضه باشد و تحریک رشد داشته باشد ، بهترین گزینه مکمل هیربیاند و سرم مو اوردینری است. اگر گزینه به صرفه تری خواستید مکمل سائوپالمتو مصرف کنید و تونیک آناگین بزنید. با تشکر

  5. جواد قلی پور

    سلام در کنار استفاده از ماینوکسیدیل اکه کسی نخواد فیناستراید استفاده کنه به خاطر عوارضش،به نظرتون شایسته ترین جایگزین برای فیناستراید چیست؟ ممنون ازتون

  6. سلام وقتتون به خیر
    دربین مکملهای پوست و موی رایج در اکثر داروخانه ها که بیشترشون تحت لیسانس هستن کدومشون رو بیشتر قبول دارین. قیمتش مهم نیست.

    ممنون از پاسخگویتون

    1. دکتر شبنم فریدفر

      سلام پرفکتیل پلاتینویم و مکمل اکوفاین یوروویتال از نظر فرمول برای ریزش ارثی خوب و در داروخانه ها موجود است. با تشکر

  7. سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر باشه ، من تقریبا ۵ ماه هستش که مرتب از ماینوکسیدیل و جنکسان استفاده کردم رویش مجدد هم داشتم اما ریزشم هنوزم قطع نشده و کلی ریزش دارم هنوز ،فیناستراید میخورم ، از مکمل هاعم استفاده میکنم و بیوتین بپانتینم میزنم ولی اثری که باید رو نداشته ، دیگه واقعا باید چکار کنم !؟

    1. دکتر شبنم فریدفر

      سلام اشکان عزیز شما باید تحت نظر متخصص یک چکاپ بدید که از نظر کمبود های تغذیه ای و هورمون ها بررسی شوید. سعی کنید یک بررسی هم روی سیستم خواب و استرس تون داشته باشید. نهیتا متخصص پوست باید بررسی کند که فولیکول های موی شما چه مشکلی دارند که در حال ریزش هستند. چون این کیس عملا اونقدر پیچیده است که شما به صوت مستمر باید تحت نظر یک پزشک متخصص به صورت حضوری باشید و خرید محصولات دیگر الزاما چاره ساز نیست. با تشکر از شما

  8. سلام کدام مارک ماینوکسیدیل از همه بهتره ؟ و اگه بخوام ماینوکسیدیل و آناگین رو هر دوتاشونو مصرف کنم روش مصرف چطوره؟ ممنون

    1. دکتر شبنم فریدفر

      سلام ماینوکسیدیل پاک دارو بگیرید، میتونید با فاصله بزنید و یا در دو نوبت و حتی با هم همزمان هم میشود استفاده کرد. با تشکر

  9. سلام ایا با زدن ماینوکسیدیل ریزش مو میگیریم یعنی شدیدتر میشه اوایلش،،، من ریزش مو ژنتیکی دارم خانم هستم دیگه خسته شدم هر کاری کردم یکسال که هرشب ماینو زدم اما بیفایده

    1. سلام سمیرا جان اوایل بله کمی ریزش ممکن است بیشتر شود ولی بعدش کم میشود. ولی شما که یک سال است دارید میزنید. مکملسائوپالمتو هم با یک مکمل زینک ساده بگیرید مصرف کنید حتما. توی سایت هست. با تشکر

  10. سحر کاظمی

    سلام. شبنم جون میشه در کنار ماینوکسیدیل از یه تونیک گیاهی هم استفاده کرد؟ پیشنهاد شما کدوم تونیکه؟

به این مقالات هم نگاهی بیاندازید!