اکتینوکسات در کازمتیک

اکتینوکسات در کازمتیک
INCI Name: Octyl methoxycinnamate or ethylhexyl methoxycinnamate (EHMC)

اکتینوکسات یا اتیل هگزیل متوکسی سینامات و یا اکتیل متوکسی سینامات یک مایع شفاف و محلول در آب است. اتیل هگزیل متوکسی سینامات یکی از دو مشتق سینامات ها است که به عنوان فیلتر نور UVB در گروه فیلتر های شیمایی در فرمولاسیون انواع مختلفی از محصولات از جمله ضد آفتاب و محصولات آرایشی که حاوی مواد محافظ پوست در برابر آفتاب هستند استفاده می شود. این ماده یکی از رایج ترین و با قدمت ترین فیلترهای ضد آفتاب است که در درجه اول یک محافظ نور UVB است و نه UVA .

اگر چه این ماده مقدار کمی در برابر UVA محافظت ایجاد میکند ولی در کل برای محافظت کامل در برابر UVA باید با یک فیلتر نور UVA اختصاصی در فرمولاسیون همراه شود. این همراهی عموما جوری صورت میگیرد که منجر به پایداری بهتر و بیشتر اکتینوکسات در مقابل نور نیز بشود چون این فیلتر پایداری کمی در مقابل نور دارد و فیلتر های مانند تینوسورب ام برای این منظور کمک کننده است. این ماده هنگامی که در یک محصول ضد آفتاب بدون نیاز به نسخه پزشک به عنوان فیلتر ضد آفتاب استفاده شود بر روی لیبل محصول عبارت اکتینوکسات (Octinoxate)  ذکر می شود.

چرا از اکتینوکسات در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت های شخصی استفاده می شود؟

اتیل هگزیل متوکسی سینامات یا اکتینوکسات در محصولاتی استفاده می شود که برای جذب ، بازتاب یا پراکندگی اشعه ماورا بنفش روی پوست استفاده می شوند. این موضوع برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و همچنین سایر اثرات مخرب آفتاب است. اتیل هگزیل متوکسی سینامات همچنین از محصولات کازمتیک در برابر خرابی ناشی از اشعه UV محافظت می کند. وقتی این ماده برای محافظت از محصول مورد استفاده قرار می گیرد، عموما بر روی لیبل محصول آن را اتیل هگزیل متوکسی سینامات نامیده و ذکر می شود.

طول موج نور UV کمتر از نور مرئی است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور ماوراء بنفش ممکن است منجر به اثرات مخربی در پوست ، چشم و سیستم ایمنی بدن شود. نور UV به کلاژن آسیب می رساند و به پیری پوست کمک می کند. اتیل هگزیل متوکسی سینامات ( اکتینوکسات ) می تواند با جذب اشعه ماورا بنفش در برابر آفتاب سوختگی و سایر آسیب های پوستی ناشی از نور UV از پوست محافظت کند.

آیا اکتینوکسات اثرات استروژنی داشته و خطرناک است؟

این ماده از سابقه ایمنی خوب و غیر انکاری برخوردار است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در یک بررسی داروی بدون نیاز به نسخه که برای اکتینوکسات انجام داد، استفاده از این ماده را به عنوان یک ماده فیلتر کننده نور آفتاب تا غلظت 7.5 درصد تایید کرد و کمیسیون اتحادیه اروپا حداکثر مقدار مجاز در ضد آفتاب ها را 10% تعیین کرده است. به هیچ وجه پژوهشی وجود ندارد که این ادعا را ثابت کند که اکتینوسات وقتی در فرمولاسیون یک ضد آفتاب است برای سلامت مصرف کننده دارای خطر باشد.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد برخی از فیلترهای ضد آفتاب از جمله اتیل هگزیل متوکسی سینامات ممکن است مانند هورمون استروژن فعالیت کنند. بنابراین از کمیته علمی مصرف کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی و محصولات غیر خوراکی کمیسیون اروپا  (SCCNFP) خواسته شد تا بررسی کند که آیا فیلترهای ماوراء بنفش همانطور که در محصولات ضد آفتاب استفاده می شود دارای اثرات استروژنی هستند که احتمال تأثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشد؟

SCCNFP نتیجه گرفت که فیلترهای ماوراء بنفش مورد استفاده در محصولات ضد آفتاب مجاز در بازار اروپا هیچ اثر استروژنی ندارند که بتواند به طور بالقوه بر سلامت انسان تأثیر منفی بگذارد.

5/5 - (1 امتیاز)

با دوستان خود این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *