ژلاتین گاوی در مکمل فیتو

Picture of شبنم فریدفر

شبنم فریدفر

داروساز کازمتیک | دانشگاه تهران
ژلاتین گاوی در مکمل فیتو
آنچه در این مقاله میخوانیم :

ژلاتین گاوی در مکمل فیتو عامل اصلی در ژل کنندگی پوسته ی قرص فیتو است و در جایگاه اول لیست ترکیبات این مکمل قرار دارد. کاربرد ژلاتین گاوی در مکمل های تغذیه ای به این صورت است که ژلاتین گاوی معمولاً در تولید مکمل های تغذیه ای به شکل کپسول، سافت ژل و پاستیل ها استفاده می شود. این ماده به عنوان متریال اصلی پوسته ی کپسول، عامل ژل کننده و یک اتصال دهنده استفاده می شود. کپسول‌های ژلاتین گاوی همانند آن چیزی که در مکمل فیتو مشاهده میکنیم اغلب برای انکپسوله‌ کردن مکمل‌های پودری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره‌های گیاهی استفاده می‌شوند که راهی آسان و راحت برای مصرف این مکمل‌ها ارائه می‌کند.

البته مکمل های دیگری همچون مکمل کلاژن ساینس افترایو و همچنین مکمل سائوپالمتو افترایو نیز در فرمول خود از ژلاتین گاوی استفاده کرده اند.

سافت ژل های ساخته شده با ژلاتین گاوی نیز معمولاً برای محصور کردن مکمل های مایع مانند روغن ماهی و انواع دیگر روغن ها استفاده می شود. ژلاتین گاوی همچنین به عنوان یک عامل ژل کننده در مکمل های پاستیلی نیز استفاده می شود که روشی محبوب برای رساندن ویتامین ها و سایر مواد مغذی به کودکان و بزرگسالانی است که در بلع کپسول ها یا قرص ها مشکل دارند. به طور کلی، ژلاتین گاوی یک ماده همه کاره در تولید مکمل های نوتریکازمتیک و تغذیه ای است که راهی ایمن و موثر برای رساندن مواد مغذی ضروری به بدن انسان ارائه می دهد.

در این مقاله، دلایل حضور ژلاتین گاوی در مکمل فیتو را که شامل مزایای ژلاتین گاوی برای مو است و همچنین چگونگی استفاده از آن برای تقویت موهای سالم و قوی را بررسی خواهیم کرد.

ژلاتین گاوی چیست؟

ژلاتین گاوی پروتئینی است که از کلاژن پوست، استخوان ها و غضروف گاو به دست می آید. معمولاً به عنوان یک عامل ژل کننده در محصولات غذایی مانند دسرها، آب نبات ها و مارشملوها و همچنین در صنایع داروسازی و کازمتیک استفاده می شود. ژلاتین گاوی با جوشاندن مواد حاوی کلاژن در آب، و سپس خشک کردن و پردازش ژلاتین به‌دست‌آمده به فرم پودر یا ورقه‌ها تولید می‌شود.  توجه به این نکته مهم است که در حالی که ژلاتین گاوی از گاو گرفته می شود، یک پروتئین فرآوری شده و خالص است و حاوی مقادیر قابل توجهی چربی، کلسترول یا سایر محصولات جانبی حیوانی نیست.

آمینو اسیدها در ژلاتین گاوی

ژلاتین گاوی عمدتاً از اسیدهای آمینه تشکیل شده است که گلایسین، پرولین و هیدروکسی پرولین فراوان ترین آنها هستند. این سه آمینو اسید تقریباً 50 تا 60 درصد از کل محتوای اسید آمینه موجود در ژلاتین گاوی را تشکیل می دهند. سایر اسیدهای آمینه موجود در مقادیر کمتر عبارتند از: آلانین، آرژنین، اسید آسپارتیک، اسید گلوتامیک، هیستیدین، لیزین، سرین، ترئونین و والین. ترکیب دقیق اسیدهای آمینه در ژلاتین گاوی بسته به منبع و روش‌های فرآوری مورد استفاده برای تولید آن می‌تواند متفاوت باشد. در جدول زیر شما لیست فراوان ترین آمینو اسیدهای موجود در ژلاتین پستانداران را مشاهده میکنید.

گلایسین :27 درصد
پرولین :16 درصد
والین :14 درصد
هایدروکسی پرولین :14 درصد
گلوتامیک اسید :11 درصد

مشخصه اصلی این لیست این است که ژلاتین غنی ترین منبع غذایی حاوی اسید آمینه گلایسین است که بسیار برای سلامت عمومی بدن و پوست و مو مفید است. ژلاتین گاوی حاوی مقادیر کمی از ویتامین ها، مواد معدنی همچون فسفر، فولات و سدیم است اما به طور کلی منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین شناخته نمیشود بلکه کل مقوله مفید بودن آن بر محوریت محتوای آمینو اسیدی آن می چرخد.

بررسی مزایای ژلاتین گاوی برای سلامت مو

ژلاتین گاوی ماده ای غنی از پروتئین است که از کلاژن پوست، استخوان و غضروف گاو به دست می آید. این ژلاتین اثرات خوبی بر روی بهبود سلامت و ظاهر مو دارد. مطالعات پژوهشی نشان میدهد که مصرف ژلاتین گاوی میتواند به بهبود ضخامت تار مو و رشد مو کمک کند. در مطالعه ای (1) پنجاه هفته ای که روی 24 فرد مبتلا به آلوپسی یا همان ریزش مو صورت گرفت دیده شد که تعداد تار موهای گروه کنترل که ژلاتین مصرف کرده بودند 29 درصد افزایش داشت در حالیکه در گروه دارونما تنها 10% افزایش تعداد مو مشاهده شد. توده مو در گروه کنترل که مکمل ژلاتین مصرف کرده بودند حدود 40% افزایش داشت اما افراد گروه دارونما متاسفانه کاهش 10 درصدی در توده مو را تجربه کردند. توده مو در مطالعات تحقیقاتی به ترکیبی از تعداد، ضخامت و مقاومت مو اشاره دارد که میتواند تحت تاثیر پیری مو و تهاجمات محیطی کاهش یابد.

بررسی مزایای ژلاتین گاوی برای سلامت مو

در مطالعه ی دیگری (2) که حدود 7 سال پس از تاسیس برند فیتو صورت گرفت اثر مصرف روزانه ژلاتین بر موهای سر انسان در یک جمعیت بالغ عادی مورد مطالعه قرار گرفت. چشمگیرترین اثر این مکمل دهی با رژیم غذایی نرمال همراه با 14 گرم ژلاتین در روز، افزایش قطر مو به طور متوسط 9.3 درصد در مطالعه اول و 11.3 درصد در مطالعه دوم بود. تقریباً هفتاد درصد از افراد در هر دو مطالعه افزایش قطر مو را از 5 تا 45 درصد را نشان دادند اما اثری روی رشد طولی مو دیده نشد. چیزی که در این مطالعه شاید برای شما جالب باشد این بود بیشتر بهبودی ضخامت تار مو را خانم ها داشتند و آقایان بهبودی کنتری را تجربه کردند. البته این موضوع یک استدلال علمی قابل قبول نیست که نتیجه بگیریم ژلاتین برای خانم ها بهتر عمل میکند چون در مطالعه انجام شده اندازه قطر اولیه موی آقایان از خانم ها خیلی بیشتر بود.

اثر ژلاتین گاوی در مکمل فیتو برای مو

  • رشد مو را تقویت می کند : ژلاتین گاوی در مکمل فیتو حاوی اسیدهای آمینه است که برای رشد مو ضروری هستند، از جمله گلایسین، پرولین و هیدروکسی پرولین. این اسیدهای آمینه به تولید کلاژن کمک می کنند، پروتئینی که ساختار فولیکول های مو را تشکیل می دهد. کلاژن برای رشد موی سالم ضروری است و با مصرف ژلاتین گاوی، می‌توانید به تولید کلاژن در بدن خود کمک کنید، که می‌تواند باعث مستحکم تر شدن، ضخیم‌تر شدن و بلندتر شدن موها شود.
  • بهبود استحکام تار مو : ژلاتین گاوی علاوه بر تقویت رشد مو می تواند به مستحکم شدن تار مو نیز کمک کند. پروتئین موجود در ژلاتین گاوی به تقویت تارهای مو از داخل به بیرون کمک می کند و احتمال شکستن یا آسیب دیدن آنها را کاهش می دهد. این می تواند به ویژه برای افرادی که موهای ضعیف یا شکننده همانند ریزش الگوی زنانه (FPHL) دارند مفید باشد، زیرا ژلاتین گاوی می تواند به بهبود استحکام و انعطاف پذیری مو در طول زمان کمک کند.
  • بافت مو را بهبود می بخشد : ژلاتین گاوی در مکمل فیتو همچنین می تواند به بهبود بافت مو کمک کند. اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین گاوی به صاف شدن کوتیکول مو که لایه بیرونی رشته مو است کمک می کند. وقتی کوتیکول مو صاف است، موها براق تر، صاف تر و کمتر وز می شوند. این می تواند به ویژه برای افرادی که موهای درشت یا مجعد دارند مفید باشد، زیرا ژلاتین گاو می تواند به حالت پذیرتر شدن موها و حالت دادن راحت تر کمک کند.
  • از ریزش مو جلوگیری می کند : ریزش مو یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، به خصوص با افزایش سن. ژلاتین گاوی با تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای حمایت از رشد موی سالم می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین گاوی به تغذیه فولیکول های مو و بهبود عملکرد آنها کمک می کند که می تواند منجر به ریزش مو کمتر و افزایش ضخامت مو در طول زمان شود.
  • سلامت پوست سر را ارتقا می دهد : در نهایت، ژلاتین گاوی در مکمل فیتو می تواند سلامت پوست سر را که برای رشد موی سالم ضروری است، تقویت کند. ژلاتین گاوی حاوی مواد مغذی است که برای حفظ سلامت پوست سر ضروری هستند، از جمله روی، مس و حتی ویتامین آ. این مواد مغذی به بهبود جریان خون در پوست سر کمک می کنند، که می تواند فولیکول های مو را تحریک کند و رشد موی سالم را تقویت کند.

نحوه استفاده از ژلاتین گاوی خالص

برای مو ژلاتین گاوی می تواند به راحتی در رژیم غذایی شما گنجانده شود تا رشد موی سالم را تقویت کرده و ظاهر کلی موهای شما را بهبود بخشد. یک راه آسان برای استفاده از ژلاتین گاوی برای مو، افزودن آن به اسموتی صبحگاهی یا بلغور جو دوسر است. همچنین می‌توانید مکمل‌های ژلاتین گاوی را به شکل کپسول یا پودر پیدا کنید، که می‌تواند روزانه برای حمایت از رشد موی سالم مصرف شود. روش دیگر استفاده از ژلاتین گاوی برای مو این است که آن را مستقیماً به عنوان ماسک مو روی مو و پوست سر خود بمالید.

برای تهیه ماسک موی ژلاتین گاوی، 1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین گاوی را با 2 قاشق غذاخوری آب گرم مخلوط کنید. اجازه دهید این مخلوط چند دقیقه بماند تا غلیظ شود، سپس آن را به موها و پوست سر خود بمالید. اجازه دهید ماسک مو به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت بماند سپس آن را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید مواد دیگری مانند روغن نارگیل، عسل یا روغن های ضروری را به ماسک موی ژلاتین گاوی خود اضافه کنید تا فواید آن را افزایش داده و بوی آن را بهبود بخشد.

قطرات روغن در شیشه فیتو

روش صحیح نگهداری مکمل فیتو

قصد ما در اینجا این بود که تفکر پشت انتخاب ژلاتین گاوی در مکمل فیتو را برای شما بررسی کنیم و متوجه شدیم که جداره قرص فیتو از ژلاتین گاوی ساخته شده است که بیشتر از آنچه فکر میکردید برای سلامت موهای مصرف کننده مفید است. جداره این قرص ها که به انکپسوله کردن عصاره های گیاهی و روغن های طبیعی کمک کرده است بسیار نرم و آسیب پذیر است پس توصیه میکنم شیشه مکمل فیتو را خیلی تکان ندهید تا جداره قرص فیتو ترک نخورد.

در صورتی که این اتفاق رخ دهد محتوای قرص های ترک خورده روی جداره شیشه به صورت قطراتی شبیه به روغن و یا بخار دیده میشوند و این یعنی قرص های ترک خورده در معرض نور و هوا مستعد فاسد شدن قبل از موعد خواهند بود لذا توصیه میکنیم پس از در آوردن شیشه از جعبه مقوایی و باز کردن درب شیشه برای اولین بار، کل شیشه مکمل فیتو را تا پایان مصرف در یخچال که محیط خنک و بدون نور دارد، نگهداری کنید تا با خیال آسوده تری قرص ها را تا پایان دو ماه استفاده نمایید. این موضوع برای این است که تا زمانی که درب فیتو پلمب و باز نشده و شیشه درون جعبه مقوایی است و نور نمی بیند اگر قرص ها ترک هم بخورد شرایط برای فاسد شدن ندارند.

لازم است که تاکید کنم با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان باید مراقب باشید مکمل فیتو را نباید در دمای بالای 25 درجه نگهداری کنید و پیش بینی میکنم که در اکثر شهرهای ایران با گرم شدن هوا، شما عزیزان باید مکمل فیتو را در یخچال نگهداری کنید.

مکمل فیتو

مکمل تقویت مو فیتو فانر

مکمل فیتو یک مکمل تغذیه ای طراحی شده توسط برند فرانسوی فیتو برای تقویت مو و ناخن ها است. این مکمل دارای فرمولاسیون کاملا طبیعی حاوی عصاره گیلاس باربادوس برای تامین محتوای فلاونوئیدی و ویتامین سی، مخمر آبجو برای تامین محتوای ویتامین های گروه ب، روغن هویج، روغن گل گاوزبان، روغن سبوس برنج و روغن گل گاوزبان برای تامین محتوای اسیدهای چرب ضروری، پودر بامبو برای تامین محتوای سیلیس و زینک به فرم آمینو اسیدی برای مهار DHT است. مکمل فیتو قدیمی ترین و بهترین مکمل در جهان برای رفع ریزش مو و رویش مجدد مو است که بالاترین بازخورد مثبت را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نقد و بررسی مکمفیتو را مطالعه نمایید.

اگر سوالی دارید و یا نیاز مشورت با ما دارید همین پایین برای ما بنویسید، من دکتر شبنم فریدفر پاسخگویی سوالات شما در زیر مقالات هستم.

4.8/5 - (36 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه دربارهٔ «ژلاتین گاوی در مکمل فیتو»

  1. سلام خانم دکتر وقت شما بخیر ، ممنون از سایت خوبتون ، من ۲۷ سالمه با سابقه تخمدان پلی کیستیک ، موهام به شدت نازک و کرکی شده ،مکمل های زیادی رو استفاده کردم از قرص آهن و زینک و مزو تراپی تا آمپول بیوتین بپانتن که تنها دارویی که جواب داد همین آمپولها بودن ، الان قصد دارم مکمل فایتو یا سائوپالمیتو رو تهیه کنم ،با توجه به توضیحاتی که دادم کدام برای من مناسبتر هست؟ آیا مصرف همزمان این مکمل ها با هم تداخل ندارند؟

    1. سلام فائزه جان ضمن تشکر از شما ، توصیه میکنم منظم مکمل فیتو را همراه با تونیک آناگین استفاده کنید. نیاز نیست همزمان سائوپالمتو و فیتو را استفاده کنید اگر چه تداخل ندارند ولی لزوما استفاده همزمان از این دو به شما تضمین اثر بهتر نمیدهد. همیشه زیبا باشی

  2. بازتاب: نقد و بررسی مکمل سائوپالمتو افترایو | دکتر شبنم فریدفر

به این مقالات هم نگاهی بیاندازید!