گلایکولیک اسید در کازمتیک

گلایکولیک اسید در کازمتیک
INCI Name: Glycolic acid

گلایکولیک اسید کوچکترین اسید در میان خانواده آلفا هایدروکسی اسید ها و یک کازموسیوتیکال مهم است که دارای اثرات روشن کنندگی پوست است. این اسید برای درمان آکنه ولگاریس و مراقبت از پوست چرب و آکنه ای به صورت گسترده ای استفاده می شود. کلا غلطت های بالای 20 درصد گلایکولیک اسید برای استفاده توسط بیوتی تراپیست ها و کلینیک های زیبایی استفاده می شوند و برای کاهش التهابات مرتبط با آکنه به سایر ترکیبات لایه بردار شیمیایی اضافه میشوند. گلایکولیک اسید توانایی بالقوه ای در حذف کوتی باکتریوم آکنه (پروپیونی باکتریوم آکنه) که یک باکتری با نقش مستقیم در پاتوژنزیز آکنه است دارد.

بهترین درصد گلایکولیک اسید موجود در محصولات OTC (بدون نیاز به نسخه) مراقبت از پوست بین 10 الی 15 درصد است چون غلطت های بالاتر به احتمال زیادی در مصارف روزانه و خانگی موجب تحریک شدید پوست شوند. گلایکولیک در غلظت های بالا موجب اپیدرمولزیز می شود. پیشنهاد می شود برا ی جلوگیری از تحریک پوست و جلوگیری از لک پس از التهاب (PIH) به ویژه در افراد دارای پوست تیره این اسید را باید از غلظت های کم شروع به استفاده کرد.

خواص مفید گلایکولیک اسید برای پوست

گلایکولیک اسید یک لایه بردار مناسب برای پوست های نرمال تا چرب است که به خوبی سلول های فرسوده پوست را جدا نموده و موجب ساخت سلول های تازه در پوست می شود. این اسید همزمان موجب تحریک ساخت کلاژن و هیالورونیک اسید برای بافت جدید پوست نیز میگردد. این اسید موجب اصلاح ضایعات و نقص های رو سطح پوست (بلمیش ها) و چین و چروک ها و خطوط ناشی از پیری می شود و پوست را یکدست و درخشان خواهد کرد.

چگونه گلایکولیک اسید به بهبود سایز منافذ باز کمک میکند؟

اگرچه روند بهبود سایز منافذ و حتی درمان های آن برای هر فرد می تواند منحصر به فرد و گاهی پیچیده باشد اما اتفاق نظری بین متخصصین شیمی کازمتیک و درماتولوژیست ها وجود دارد که این اسید برای کاهش سایز منافذ باز جزو طلایی ترین گزینه هاست. استفاده از روزانه از گلایکولیک اسید اولین قدم برای تمیز نگه داشتن منافذ و پاکسازی سلول های مرده است. گلایکولیک اسید با لایه برداری می تواند به آبرسانی پوست سرعت ببخشد و پوست هایی را که ترشح چربی اضافی دارند آرام کرده و ترشح چربی کنترل میشود.

در کنار مقوله آبرسانی و کنترل چربی و تمیز نگه داشتن مجاری منافذ چربی باید در نظر داشت این اسید به لطف توانایی که در کمک به تولید کلاژن و نوسازی بافت پوست دارد می تواند اثرات امیدوار کننده ای روی کاهش سایز منافذ پوست ارائه دهد. گلایکولیک اسید به عنوان یک کاهش دهنده سایز منافذ از لاکتیک اسید و ماندلیک اسید قوی تر است.

چگونه گلایکولیک اسید به درمان آکنه کمک میکند؟

گلایکولیک اسید می تواند به خوبی چربی های درون منافذ را به صورت عمیق پاکسازی نماید و از بروز آکنه های کومدونال ( آکنه های غیر التهابی ) جلوگیری و به رفع آکنه های موجود کمک کند. گلایکولیک اسید به دلیل نفوذ بالایی که به درون منافذ دارد و خواصیت ضد باکتری آن برای رفع آکنه های التهابی و عفونی نیز مناسب است.

چگونه گلایکولیک اسید به درمان لک کمک میکند؟

گلایکولیک اسید یکی از ترکیبات کمک کننده برای رفع لک و روشن کنندگی پوست پس از تشکیل لک است. در واقع گلایکولیک اسید جزو عوامل ضد لک طبیعی طبقه بندی شده است. این اسید در غلطت های کم می تواند چسبندگی سلول های پوستی لایه اپیدرم را کم نموده و موجب لایه برداری و در نتیجه تخلیه سریع کراتینوسیت های رنگی و لک ها شود.

دقیقا مانند رتینول ، گلایکولیک اسید هم چرخه سلولی را کوتاه میکند تا رنگدانه ها با سرعت بیشتری در روی پوست از بین برود. گمان می رود که حتی این اسید توانایی کمی نیز در مهار آنزیم تیروزیناز که مولد تشکیل لک است داشته باشد.

این اسید در ترکیب با سایر عوامل ضد لک همچون ویتامین سی و آلفا آربوتین و حتی کوجیک اسید بسیار عملکرد مثبتی دارد. گلایکولیک اسید در پروسیجرهای ضد لک به سه طریق کمک کننده است اول اینکه لک های پوستی را از هم متلاشی و پخش می نماید تا بتوانند از پوست جدا شوند و سپس پوست جدید بدون لک ساخته شود.

دوم اینکه به عنوان یک عامل تسهیل کننده نفوذ برای ویتامین سی و آلفا آربوتین عمل میکند که بتوانند به خوبی به مهار آنزیم تیروزیناز و هورمون محرک آلفا ملانوسیت بپردازند که لک ایجاد نشود و پوست جدید و روشن و بدون لک تولید شود. گلایکولیک اسید خود مسئول ساخت کلاژن تازه برای بافت جدیدی از پوست است که قرار است تولید شود.

5/5 - (1 امتیاز)

با دوستان خود این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *